Передмова
Цю книгу про духовність молоді та її тінь Йоганнеса Грайнера - музиканта, евритміста, вальдорфського вчителя - я прочитала двічі за останні два роки. І в перший, і в другий раз основним для мене імпульсом для читання було бажання налаштуватися на поточну роботу з молодими людьми. В перший раз - це був початок 2023 р., коли я інтенсивно працювала не тільки викладачем зі студентами, але і психологом в кількох соціальних проєктах, спрямованих переважно на надання психологічної підтримки дітям, молодим людям та представникам різних кризових категорій, які на той час постраждали від війни і жили в українських Карпатах... Друге опрацювання цієї книжки пов'язане з початком нового навчального року (вересень 2024 р.) і роботою з нашими новими першокурсниками - молодими людьми, які обрали для себе вивчення психології в університеті, в якому я працюю вже багато років... В обидва рази книжка була корисною і допомогла мені, як психологу і викладачу університету, внутрішньо налаштуватися на нові зустрічі і роботу з тими молодими людьми, з якими мені треба працювати. Не зважаючи на те, що я вже більше 20-ти років працюю з молоддю, з кожним роком я все більше відчуваю нашу з ними різницю і якісь нові особливості цих нових поколінь. А особливості, дійсно, є... Робота в університетській системі, на жаль, не сприяє формуванню душевних і підтримуючих стосунків з молоддю, особливо в останні роки (війна в Україні, дистанційне навчання, забагато формальних і виснажуючих вимог до викладачів, необхідність оцінювання сформованих у студентів знань і компетентностей та ін.), тому над створенням таких стосунків треба свідомо працювати, щоб дійсно бути мудрим наставником і "свідком духовності" сучасних молодих людей, а не черговим представником часто формального і холодного світу дорослих.
Автор книжки звертає увагу на те, що духовність молоді інша, не така, до якої звикли ми, більш дорослі люди. Ця духовність по-іншому проявляється, може не співпадати з нашими уявленнями про неї, тому ми часто не розуміємо молодих людей і не розпізнаємо ті "скарби", які вони з собою принесли. Таке нерозуміння призводить до неприйняття, відчуження, конфліктів і страждання, а також робить нас (дорослих) неспроможними допомогти молодій людині проявити себе в цьому світі. Вважаю, що ця книга буде корисною як для фахівців (психологів, викладачів університетів, шкільних педагогів, лікарів, соціальних педагогів та ін.), так і для батьків сучасних дітей і підлітків.
Ключові теми
В цій книзі приділяється увага багатьом темам і, відповідно, пов'язаним з ними проблемам. Окреслюється психологічний портрет сучасної молодої людини, серед основних рис якої - висока чутливість, яка пов'язана з багатьма стражданнями молодих людей, зокрема, з їхньою самоушкоджувальною поведінкою (наприклад, порізи власного тіла), саморуйнуванням, межовими розладами, неприйняттям себе. Особливостями молодих людей, проявом їхньої духовності, автор вважає їхню соціальність, яка проявляється в "серйозному ставленні до кожної людини", здатності відчувати інших, заспокоювати один одного, соціальній чутливості, делікатності; готовності витримувати зло. Автор описує і численні спокуси, з якими стикається молодь, які впливають на їхню свідомість і відволікають від власного шляху, здійснення свого призначення. До таких спокус відносяться численні ЗМІ, медіапростір (так званий "медійний фашизм").
Йоганнес Грайнер зазначає, що у молодих людей інша, відмінна від попередніх поколінь, душевно-духовна організація. Певні "слабкості" (порушення у навчанні, дислексія, легастенія, аутизм та ін.), притаманні деяким з них, автор розглядає як "сильні сторони душі, яка не хоче бути залученою в те, що надто віддалилося від серця, здатного відчувати". Автор звертає нашу увагу на проблему холодного і абстрактного інтелекту, так зване "зле мислення"; підкреслює важливість вчити дітей і молодь "відчувати серцем, наскільки людяні ті чи інші думки". Розглядає зустрічі з іншими людьми як важливіше у світі молоді.
Особисто мені відгукнулася ще тема про три щаблі свідомості: імагінацію, інспірацію та інтуїцію. Автор описує їх з позицій антропософії Р.Штайнера, що є, можливо, незвичним для тих, хто не знайомий з цими філософськими поглядами. "Імагінація означає, що щось духовне виражається в образі. Не сам образ є духовним, але духовне виражається в ньому"; "інспірація означає, що духовне розкривається через внутрішній голос", а інтуїція визначається як "злиття з іншою істотою, духовною істотою" (с. 107). Штучний імагінативний світ, який транслюється через численні ЗМІ, Інтернет, медапростір, пригнічує в нас ці три рівні свідомості, перекриває зв'язок з духовним світом і з нашим Я, що є суттєвою проблемою для сучасних молодих людей.
Деякі цитати з книжки
"Нова духовність часто йде пліч-о-пліч зі стражданнями, що випливають з гіперчутливості" (с. 8 ).
"Якщо у вас не вистачає мужності мислити більш духовно, теперішнє залишається незрозумілим" (с.11).
"Якщо ми нічого не змінимо і не визнаємо нового духу, світ ставатиме дедалі менш придатним для життя молодих людей. Тоді вони зможуть перебувати тут лише у хворобливому стані" (с.12).
"Духовність нині проявляється інакше, ніж у попередніх поколіннях" (с.18).
"Нове завжди приходить в цей світ через людей. Люди приносять його з собою як внутрішні імпульси і усвідомлюють цей внутрішній скарб протягом життя, зустрічаючись з іншими людьми" (с.19).
"Духовність можна розуміти як щось нове, що поки що не має ґрунту в теперішньому, але з майбутнього вже хоче увійти в культуру" (с.19).
"Нам потрібні люди, які шукають людину, якою ми хочемо стати. Тому важливо, щоб були свідки духовності молодих людей" (с.21).
"...те, що хоче прийти, швидко втрачає віру в себе у світі, який його не розуміє" (с.23).
"...дух складно організувати. Він часто приходить не питаючись й у неможливих ситуаціях" (с.30).
"Те, що приходить як нове, часто проявляється як докір, хвороба чи біль" (с.34).
"... той, хто опинився тут, хотів бути тут" (с.45).
"...до духовного можна наблизитися тільки через рух" (с.51).
"Перед лицем порогу краще за все допомагає одне: лишатись у собі, при собі" (с.53).
"У молодих людях живе туга за послідовними людьми, які здатні утримувати разом свої мислення, почуття і волю. Таких людей ще називають автентичними" (с. 55).
"Добро завжди пов'язано з рівновагою, збалансованістю та серединою. "Злі" або "диявольські" істоти порушують середину. Вони намагаються втягнути людину в однобічність" (с.68).
"Через мовлення ми утверджуємо наш власний шлях. Через слухання ми створюємо простір для імпульсів іншої людини. Щиро вслуховуючись у принесені імпульси, ми можемо зміцнити цей простір в іншій людині. Вона зможе тоді просунутися вперед, бо наша довіра і наші запитання дають їй простір для цього. Ми можемо навчитися так слухати інших людей, щоб спогади про принесені духовні імпульси могли в них знову піднятися у свідомість" (с.90).
"Коли мислення перестає бути по-людськи теплим, час сказати "стоп"" (с. 98).
"Ми найбільш пробуджені, коли робимо евритмію або занурюємось у духовну художню діяльність ..." (с.123).
"... наше завдання не в тому, щоб перестати думати, а в одухотворенні мислення" (с.131).
Автор дає нам можливість по-новому подивитися на дітей та молодь, на явища духовності та її прояви. Ця книга є викликом і для нас дорослих, бо дає нам можливість замислитися над своїм внеском в розвиток молодих людей, а значить - внеском в прояв майбутнього. Кращий варіант дорослого, який живе поряд з молодою людиною, - це аутентична, внутрішньо зріла людина, щира у своїх проявах; людина з власною серединою (Я). Чи є кожний з нас, дорослих, саме такою людиною?..
В своїх роздумах Йоганнес Грайнер задає влучні запитання, роздуми над якими сприятимуть нашому налаштуванню на підтримку молодих людей:
"Яким би міг бути світ, з яким молодим людям не довелося б боротися, у якому вони можуть знайти своє місце і своє завдання? Що з нашим світом не так, якщо юність нині - це такий небезпечний час, сповнений страху, хибної чарівності, заціпеніння, пристосування, втечі в наркотики і порожнечі?" (с.12).
Слід зазначити, що автор є представником антропософського погляду на світ, що відчувається під час читання його книжки. Згадування Христа (середини в нас), Архангела Михаїла (прояв сил Сонця і Мужності), Арімана і Люцифера (сили зла) та ін. можуть бути незвичними для тих, хто не знайомий з антропософією Р.Штайнера, але сучасна людина, якщо вона не суворий матеріаліст, гадаю, зможе зорієнтуватися та віднайти для себе щось цінне - універсальне та загальнолюдське в цих роздумах про духовність молоді та її тінь.
Книжку можна придбати на сайті видавництва "НАІРІ": https://nairi.org.ua/dukhovnist-molodi-ta-ii-tin/
@Тетяна Бородулькіна