Метафоричний практикум "Моя дитина: що і як впливає на її життя?" орієнтований на батьків.
Для фахівців, які працюють з дітьми (дитячі психологи, педагоги, соціальні працівники, лікарі, психотерапевти, логопеди та ін.) і хотіли б завдяки такій роботі краще зрозуміти конкретну дитину і її особливості, найближчим часом буде запропоновано окремий практикум (він в процесі адаптації до онлайн-режиму).
Фрагменти роботи на практикумі, який проводився наживо у 2019 р.
(з власного архіву)
На практикумі ми працюватимемо з образом Вашої дитини та її актуальною життєвою ситуацією.
Образ дитини для роботи кожен учасник обирає самостійно: якщо у Вас кілька дітей, то Вам потрібно обрати для цієї роботи одну дитину; з образом іншої дитини Ви зможете попрацювати (при бажанні і потребі) на окремому практикумі в інший день.
Ключові запитання практикуму:
Як я впливаю на життя моєї дитини?
Якими своїми діями я допомагаю дитині розвиватися, а якими заважаю?
Що мені потрібно змінити у своїх діях по відношенню до дитини, щоб наша взаємодія була більш конструктивною/теплою/приємною/ресурсною?
Хто ще, крім нашої сім'ї, якимсь чином впливає на розвиток моєї дитини, є для неї авторитетом, взірцем, наствником, помічником, ворогом?
Які інші зовнішні та внутрішні фактори впливають на розвиток моєї дитини?
За допомогою метафори й артметодів Ви матимете можливість подивитися з різних боків (в т.ч. згори) на Вашу дитину і Ваші стосунки з нею; поміркувати про те, як відчуває себе Ваша дитина у цьому світі (і зокрема у вашій сім'ї).
Також Ви зможете подивитися на свою дитину і на кожний виявлений Вами "вплив" на неї через кілька призм: "призму любові", "призму захисту", "призму цінностей", "призму можливостей" та ін. Ці призми теж є авторською розробкою, яка виникла як додатковий інструмент для роботи саме в цьому практикумі.
Учасники-батьки в результаті проходження практикуму зможуть по-новому поглянути на свою дитину, її індивідуальність та оточення. На практикумі Ви матимете можливість проаналізувати своє ставлення до власної дитини та до своєї ролі в її житті, переглянути свою батьківську позицію, визначити нові способи взаємодії зі своєю дитиною.
У кожного учасника будуть свої - різні - результати, які будуть залежати від світогляду, цінностей, запиту, конкретних зусиль, індивідуально-особистісних якостей, здібностей та ін.
Результатом може бути:
більш глибоке розуміння своєї дитини (а також самого себе, особливо в своїй батьківській ролі);
усвідомлення перешкод розвитку дитини (як зовнішніх, так і внутрішніх);
поштовх до трансформації власного уявлення про дитину;
знаходження нових ресурсів і можливостей для підтримки і розвитку дитини;
конкретні подальші дії, спрямовані на взаємодію з власною дитиною та ін.
Під час цього практикуму ми будемо не тільки працювати з метафоричними картками, які будуть демонструватися на екрані, але і малювати. Тому для заняття бажано підготувати такі матеріали:
чисті аркуші паперу (А5 чи А4);
приналежності для малювання (найкраще мати набір різнокольорових олівців);
ручку та зошит для записів відповідей на запитання чи поточних рефлексій (можна - окремий аркуш паперу).
Учасники практикуму отримують електронний сертифікат учасника з печаткою Психологічного простору "Ентелехія смислу", який засвідчує участь в метафоричному практикумі "Моя дитина: що і як впливає на її життя?". Для отримання сертифікату уважно заповніть відповідні секції в реєстраційній формі. Сертифікат надається БЕЗКОШТОВНО та надсилається на вказану при реєстрації електронну адресу протягом 3-5 днів після завершення практикуму. Реєстр учасників практикуму на сайті не ведеться.
Бородулькіна Тетяна - практикуючий психолог, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Національного університету "Запорізька політехніка", автор МАК "Руки", МАК актуалізації екзистенційних смислів "Руки Небесні або Земні", МАК актуалізації екзистенційних смислів "Роздуми карпатською стежкою"; автор комунікативної гри-діалогу "Кроки назустріч" та ін.; автор та ведуча навчальних семінарів та майстер-класів по роботі зі смислами, метафоричних практикумів, практикумів із саморозвитку.
Маю багаторічний практичний досвід роботи з дітьми і їхніми батьками. Офіційний початок роботи саме дитячим психологом був пов’язаний із відповідною посадою в Київському інтернаті для дітей-сиріт, а також з роботою в якості психолога-консультанта на Всеукраїнському дитячому телефоні довіри (Київ), волонтерською діяльністю. З 2003 р. дотепер маю приватну практику, одним з напрямків моєї роботи є дитячо-батьківське консультування.
Протягом останніх 20-ти років періодично долучаюся в якості психолога та/або волонтера до роботи з дітьми кризових категорій, в т.ч. з дітьми впо, дітьми із сімей загиблих.
Робота психологом (в т.ч. дитячим психологом) в різних проєктах NGO:
2025 р. Центр Допомоги врятованим (проєкт UNFPA від БО "БФ "Посмішка ЮА""), дитячий психолог (01-03.2025 – посада дитячого психолога ЦДВ; з 01.04 до 12.07 – працювала в ЦДВ на волонтерських засадах у зв’язку з призупиненням роботи ЦДВ з боку UNFPA).
2022 - 2023 рр. Психолог проєкту «Відповідь на кризу в Україні - 2022» в ГО «СТАН»; проєкт було реалізовано в партнерстві з чеською гуманітарною організацією People in Need за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Канади (смт.Ворохта, Івано-Франківська обл.).
Якщо Ви бажаєте взяти участь в ІНДИВІДУАЛЬНОМУ форматі метафоричного практикуму "Якими руками…, Або Важлива справа мого життя", то Ви можете залишити заявку на участь.
Якщо Ви бажаєте взяти участь в МІКРОГРУПОВОМУ форматі метафоричного практикуму "Якими руками…, Або Важлива справа мого життя", то Ви можете залишити заявку на участь. При формуванні групи учасників 3-5 осіб призначаються дата та час проведення практикуму, вирішуються всі організаційні питання.
1) Мати бажання попрацювати з образом своєї дитини; якщо у Вас кілька дітей, то обрати одну/одного для роботи на практикумі.
2) Ознайомитися зі змістом практикуму, умовами участі, Публічною офертою; заповнити заявку учасника.
3) Після реєстрації отримати на вказану електронну пошту лист (перевіряйте папку "Спам") для узгодження організаційних нюансів (дата, час), реквізити для оплати участі (рахунок ФОП). Після узгодження всіх робочих питань та сплати Вами участі в практикумі Ви отримаєте листа на вказану електронну адресу із ZOOM-посиланням на участь.
4) Підготувати зазначені матеріали, необхідні для ефективної роботи під час практикуму.
5) Вчасно приєднатися до зустрічі за надісланим Вам на пошту ZOOM-посиланням.
6) Виконувати пропоновані Ведучим завдання.
Зверніть, будь ласка, увагу на деякі організаційні моменти:
Реєстрація на захід припиняється за 2 години до анонсованого початку практикуму (у випадку, якщо група збирається на заздалегідь фіксовану дату та конкретний час, зазначені в календарі подій; фіксований календар подій періодично з'являється на цьому сайті).
Для участі в онлайн-форматі практикуму посилання на ZOOM-конференцію надсилається заздалегідь до анонсованого початку на вказану при реєстрації електронну адресу (перевіряйте папку "Спам"); під час практикуму відеозапис не робиться.
Практикум проводиться ведучою українською мовою.
Під час онлайн практикуму бажано, щоб учасники були відкритими для взаємодії, з включеними відеокамерами, але, при бажанні, зареєстрований учасник має право брати участь в групових практикумах в форматі "інкогніто для інших учасників", тобто не включати відеокамеру, підписатися псевдонімом (в такій ситуації учасник обов'язково має вказати при реєстрації своє ім'я, під яким він буде заходити за посиланням в ZOOM); в індивідуальному форматі відеокамера учасника обов'язково має бути включена.
Бажано доєднатися до ZOOM за кілька хвилин до початку практикуму, щоб перевірити зв'язок. Перед потраплянням до ZOOM-зустрічі учасники опиняються в залі очікування. ВАЖЛИВО, щоб кожний зареєстрований учасник підписався своїм справжнім іменем або псевдонімом, який він вказав при реєстрації. Учасники із заздалегідь незареєстрованими іменами впускатися до зустрічі НЕ будуть.
Долучатися в ZOOM краще і зручніше з ноутбуку, стаціонарного комп'ютеру, хоча, звичайно, можлива участь через смартфон/айфон.
Якщо під час онлайн-практикуму у Вас раптово трапляється якась незначна технічна неприємність, наприклад, раптово зникає інтернет, то Ви можете перезавантажити пристрій, з якого працюєте, і доєднатися на практикум протягом кількох хвилин. Те ж саме стосується ведучого: якщо раптом у нього виникають незначні технічні проблеми, то ведучий в такому випадку виправляє проблему та повертається на зустріч протягом кількох хвилин і продовжує роботу. Про більш серйозні форс-мажори детально прописано в публічній оферті.
Під час роботи на практикумі у Вас може виникнути необхідність зробити скріншот (наприклад, зображення метафоричної картки), тому можете перевірити налаштування своїх пристроїв, функцію "знімок екрану" та ін.
Середня тривалість мікрогрупового практикуму - 2 години. Середня тривалість індивідуального практикуму - 1,5 години. Але в залежності від кількості та активності учасників тривалість може бути трохи більшою, тому краще запланувати час із невеличким запасом.
Учасники практикуму мають дотримуватися поваги до інших учасників та конфіденційності! Не можна поширювати скріншоти, зроблені під час практикуму, якщо на них видно імена та світлини інших учасників! Ви можете ділитися з іншими (в тому числі на сторінках в соціальних мережах) ВИКЛЮЧНО своїми враженнями, отриманим досвідом, смислами та ін.
Якщо у Вас виникли якісь труднощі, які перешкоджають Вашій участі в практикумі (технічні проблеми, форс-мажори, інше), повідомте, будь ласка, про це (кнопка "Повідомити про труднощі").
Онлайн-прем'єра метафоричного практикуму для батьків "Моя дитина: що і як впливає на її життя?" відбудеться 12 серпня 2025 року, проте цей практикум "живе" у різних варіаціях приблизно з 2018 року, тобто йому вже як мінімум 7 років. Всі ці роки метафорична вправа "Моя дитина" (а саме вона лежить в основі цього практикуму) активно застосовувалася мною в психологічній роботі з батьками (дитячо-батьківське консультування) для роботи з образом дитини й аналізом факторів, які вливають на її розвиток і життя (батьки - їхні дії, ставлення, стани, думки, налаштування; близьке оточення (друзі, родичі), соціальний простір (школа), сама дитина та ін.).
Робота з метафорою допомагала не тільки обговорити те, що батьки усвідомлюють, але і проявити неусвідомлювані моменти (те, що залишається поза увагою батьків, але також здійснює суттєвий вплив на дитину - її стан, активність, розвиток, життя.
Крім того, ця вправа була включена до моїх численних "живих" майстер-класів і вебінарів, присвячених різним аспектам дитячо-батьківського консультування, роботи з образом дитини за допомогою АРТ і МАК технік. Цей практикум був проведений в Києві на Міжнародному фестивалі "МАКсимум", в Запоріжжі й Тернополі під час різних науково-практичних і практичних заходів; на науково-практичних онлайн-конференціях в Переяславі і Луцьку... Навіть в Карпатах на початку війни - для групи жінок ВПО.
В усіх випадках і в різних своїх варіаціях цей практикум викликав цікавість і глибоку зануреність учасників, був поштовхом до кращого розуміння своєї дитини і зміни батьківської позиції.
@Тетяна Бородулькіна