Передмова
Книга Крістіани Кутик «Гра зміцнює дитину» видавництва «НАІРІ» має в моєму житті схожу історію з книгою Марії Луїзи Нюш «Гра з глибини душі. Про здатність дітей гратися в зцілюючі ігри», тому що вона так само з'явилася в моїй бібліотеці у 2021 році, але чекала свого часу до 2025 року, бо, так сталося, що саме в цьому році я інтенсивно була задіяна дитячим психологом в одному проєкті, і під час своєї психологічної роботи з дітьми мала можливість споглядати прояви вільної гри (а це справжнє диво і дійство!), які намагалася підтримати. Саме тому ця книга привернула мою увагу, і стала одним з орієнтирів у моєму спілкуванні з маленькими дітьми та їхніми батьками.
Книга адресується саме батькам; вона написана легкою зрозумілою мовою, читається на одному диханні. Не зважаючи на легкість стилю, авторка занурює читача у важливі глибинні аспекти теми виховання дітей і їхнього здорового розвитку.
Ключові теми
Назви кожного розділу влучно звертають увагу читача на ключові аспекти важливості вільної гри для гармонійного і повноцінного розвитку дитини, ставлять під сумнів деякі звичні для батьків уявлення/дії/ідеї та ін. Наприклад, обґрунтовується позиція, чому гра корисніше, ніж будь-які курси раннього розвитку; на життєвих прикладах пояснюється, чому при наявності безлічі іграшок дитина не тільки не вміє грати, але і не бажає щось робити самостійно, тощо. Автор книги Крістіана Кутик наводить багато прикладів конкретних ситуацій з життя конкретних сімей (можливо, в них ви впізнаєте себе чи своїх знайомих?), ставить багато запитань батькам, які стимулюють замислитися про свою батьківську позицію, відповідальність, життєві цінності; дає корисні рекомендації щодо спілкування з дітьми. В книзі описуються фактори, які заважають дитячій грі (і, відповідно, дитині), і які зміцнюють гру дитини (і, відповідно, її саму).
Окремі розділи присвячені:
дитині та її потребам;
батькам і батьківській позиції (навіщо дитині потрібно «батьківське сонце»?; яким має бути батьківський ігровий статус?);
дитячій грі (навіщо дозволяти дитині грати?; як це – безперешкодно грати?);
особливостям потреб хлопців (чому хлоп'ячі ігри відрізняються від дівчачих?; чому хлопці не бажають грати мило і приємно?);
взаємодії дітей і батьків вдома;
трьом фазам гри в дошкільному дитинстві (від 0 до 3; від 3 до 5; від 5 до 7);
іграм під відкритим небом;
іграшкам як матеріалу для гри.
Деякі цитати з книжки
«...вільна, самостійна гра є необхідною для становлення індивідуального розвитку особистості» (с.12).
«Завдяки власній грі, дослідженню, розвідуванню та руху виникають структури в мозку та формуються розумові здібності» (с.18).
«На курсах раннього навчання, незалежно від того, чому там навчають, – потрібні не власна гра та експериментування дитини, а адаптація до норм навчання» (с.18).
«У вільній грі вони ненавмисно практикують те, що принесе їм користь у житті: незалежне мислення та дію» (с.20).
«Дивитись на іншого і бути побаченим ним – це те, що приносить радість батькам та дітям та привносить світло у повсякденне життя» (с.25).
«Дозволяйте дитині брати участь у роботі дорослого – це окрилює її і пробуджує власні ідеї для гри» (с.29).
«Для маленької дитини допомога дорослому має той самий статус, що і гра» (с.33).
«Діти потребують можливості виходити з хаосу життя. Коли чогось виявляється для них забагато, вони стають занадто збудженими і більше не можуть грати» (с.50).
«Вільна гра, рух та експериментування потрібні, щоб прокласти ходи у мозку» (с.126).
«Вміння у грі перетворювати одне на інше робить дитину незалежною. Вона тоді інтелектуально гнучкіше. Вона не скаржиться постійно на нудьгу» (с.136).
***
Ця книжка буде корисною як батькам, так і фахівцям, які працюють з дітьми (педагогам, психологам, психотерапевтам, лікарям, соціальним працівникам, логопедам та ін.).
Книжку можна придбати на сайті видавництва "НАІРІ": https://nairi.org.ua/hra-zmitsniuie-dytynu/
@Тетяна Бородулькіна